tisdag 18 november 2014

7-barnsmamma i Tadzjikistan
2014-11-18
Bishkek

Vi har nu varit i norra Tadzjikistan i en månad och just nu befinner vi oss i Bishkek, Kirgizistan. Vi ska vara här tre dagar medan vi väntar på nytt visum. Sedan flyger vi till Dushanbe i södra Tadzjikistan för att vara där ca en månad. Vi har biljetter hem den 15 dec. så vi ska nog kunna fira jul hemma.
Det har varit väldigt roligt att komma tillbaka och träffa alla goda vänner vi haft sedan tiden vi bodde i Hudjand. Inte minst roligt har det varit att träffa en del av de barn som växte upp på det barnhem vi jobbade på.  Det är dock med blandade känslor vi åker vidare. Det känns så svårt att lämna och om en månad komma hem till överflöd och julkonsumtion, när man träffat människor som inte vet hur de ska överleva vintern. För mig kommer nog denna resa att innebära konsekvenser när det gäller min livsstil. Åtminstone känns det nu som om man skulle vilja avstå från en del onödig lyxkonsumtion för att kunna hjälpa någon att klara vintern. Förutom alla gamla vänner har vi kommit i kontakt med ca 40 personer (familjer, ensamstående mammor, pensionärer) som lever under hotet att gå under i vinter. Bl.a träffade vi häromdagen en 7-barns familj där både mamman och pappan förlorat sina jobb och nu fasade för vintern. Det äldsta barnet är 16 år. Leena och jag bestämde oss för att se till att denna familj klarar vintern. Det behövs ca 50 USD/mån för att kunna betala elen, så att man kan ha dräglig värme och nödvändiga basvaror.
En kyrka här har en ”Mercy Fond” för att hjälpa människor, men just nu är det tomt. Det är dit vi kommer att sända vårt bidrag för då vet vi att hjälpen kommer dit den ska. Du får väldigt gärna gensvars på detta och vara med och lindra nöden för dessa människor, sänd i så fall ett mail till: olle@olleeriksson.org   Ja, men Röda Korset, Rädda Barnen, FN, vår kyrka  osv har ju program för sånt här." säger du. Ja och de gör fantastiska saker så om du ger dit så är det ju jättebra. Men så tänker jag: "Dom här som jag har mött de omfattas inte av något sådant program och kanske det då är ett ansvar jag har att försöka göra något för dessa."  Jag vet också att varje öre som samlas in kommer till de som behöver. Det är ingen av mina kontakter som får eller vill ha något för att se till att hjälpen kommer fram. Självklart kommer jag att följa upp och visa vart och hur pengarna används.
Ha det bra
Hälsningar från Central Asien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar