torsdag 11 augusti 2016

Åter igen Malgomaj

Fam Eriksson ca 1952
Trots allt och alla moderniteter så trivdes aldrig Viola i Piteå. Längtan blev för stark, så Viola och Ernst bestämde sig för att återvända till Malgomaj och denna gång skulle de flytta till Lövnäs. De skulle bo på övervåningen hos Bror Persson. En lägenhet med stort kök, två små sovalkover med snedtak, vedspis, inget rinnande vatten, inget badrum och nu var det utedass igen.


Ernst skulle fortsätta arbetet i Norrbotten och
han skulle bli borta en månad och hemma en vecka. En av de stora genombrotten var när Ernst köpte en motorcykel, Rex 200 cc, på Dahlbergs affär i Skansholm. Nu skulle han slippa cykla eller passa bussen i sitt arbete. Han åkte också på sin Rex mello Lövnäs och Norrbotten och det var en sträcka på omkring 40 mil, enkel väg. Resorna kunde ta mellan 10-15 timmar, beroende på väglag. En av de gånger Ernst var hemma bad jag att få provköra Rexen. Bara runt på gården och det fick jag. Efter en stund kom min äldsta syster, som var hemma vid det tillfället och hälsade på. När hon såg vad jag gjorde ville hon också köra, vilket jag nekade henne. Jag talade om för henne att det kunde hon inte, men hon bedyrade att om jag, som var lillebror, kunde då kunde hon också och så blev det. Jag ville ändå upplysa henne att det enda som gällde var ettans växel. Än en gång talade hon om för mig att allt det där visste hon och hon behövde ingen hjälp. Motorn vrålade och med en väldig fart åkte den med syrran mot Bror Perssons ladugårdsvägg. Nu låg syrran blåslagen, och Rexen med ett snett framparti, på marken. Den fina Rexen var inte längre så fin. Ernst kom ut och det första han gjorde var att kolla upp syrran, som i sin tur var väldigt ledsen och orolig för motorcykeln. Alla var tacksamma över att inte syrran skadat sig förutom några sår. Motorcykeln skulle Ernst ta till Gustav, som var känd som byns allt i allo. Någon försäkring fanns ju inte som gällde för körning mot ladugårdsvägg eller för körkortslösa damer. Efter några dagar hemma var det dags för Ernst att åka iväg till Norrbotten. Med packade väskor och nylagad motorcykel vinkade han farväl. Han ville aldrig prata om denna MC-körning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar