fredag 25 februari 2011

Hemmafru - ett nytt ideal

Jag såg Kvällsöppet med Ekdahl härom kvällen. Det handlade bl.a om att allt fler unga kvinnor väljer att vara hemmafruar. Vilket väsen det blev på vänsterkanten. Att vara hemma och ta hand om hem och barn är tydligen ett hett ämne. Nalin Pekgul, sossekvinnornas ordförande var där med pekfingret och förklarade att visst, välj ni, men kom inte sen och begär något när er pension är dålig osv. Vilken usel attityd! En manlig genusforskare hade en märklig slutsats: Om mamma är hemma då blir pappa frånvarande, sk. söndagspappa. Om båda jobbar då blir pappa mer närvarande. Man måste nog vara genusforskare för att få ihop en sådan slutsats, jag som trodde att forskare var smarta, eller så tror de att vi är så dumma så vi begriper ingenting och vi kan luras till att tro vad som helst. Nä, sunt bondförnuft smäller högre för mig än en genusforskare som inte förstår att logiken i det han säger är uppåt väggarna. Borde inte logiken säga att om båda jobbar så blir båda mer frånvarande.

Jag har aldrig förstått detta med att det är finare att passa andras barn än sina egna. Man gör en större samhällsinsats om man går till en förskola och jobbar med andras barn än att man är hemma och jobbar med sina egna barn. Varje förskoleplats subventioneras av staten med 139.000 kr. Är man hemma med sina barn får man inget, man bidrar ju inte med något till statskassan, nej, men man sparar åt statskassan. Ska mamma eller pappa vara hemma med barnen? För mig, nu pratar jag om mig själv, så skulle det nog ha inneburit mer arbete för min kära hustru om jag skulle ha varit hemma. Men jag kunde väl ha lärt mig laga mat osv? Må så vara, men jag tror att kvinnan är bättre anpassad för att sköta omvårdnaden av hemmet. Kanske inte generellt, men i vårt fall är nog detta fallet och varje familj har väl förmågan att själva bestämma vad som är bäst. Varför inte ge varje familj en ”barnomsorgspeng” och så får man själv bestämma vad man vill göra med dem. Måste sluta nu annars orkar ingen läsa vad jag funderar på. Det finns många funderingar kring detta i Grandpas huvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar